2021. ápr 22.

Online gólyák véleménye a távoktatásról

írta: Közgázmix
Online gólyák véleménye a távoktatásról

A tavaly márciusi korona vírus elleni intézkedések, iskolabezárások minden magyar diák életét megváltoztattak. Attól a ponttól mostanáig a számitógép lett az egyedüli kapcsolatunk a tanárainkkal, ezzel éles váltás hozva az eddig megszokott tanulási rutinunkban. Az iskolák bezárásával és a kijárási korlátozások bevezetésével a magyar diákok szociális élete lekorlátozódott chatelésre, és videó hívásokra.

Mint sokan, mi is elsőéves egyetemista hallgatóként tervezgettünk tavaly nyáron, hogy milyen is lesz belevetődni a várva várt egyetemi életbe... aztán jött a fekete leves. Augusztusban megkaptuk a dékáni értesítőt miszerint digitális oktatásban kell elkezdnünk az évet. Ebben a cikkben be szeretnénk mutatni, hogy milyen is volt online oktatásban kezdeni az egyetemet, előnyökkel és hátrányokkal együtt.

A két fő aspektus, ami megváltozott:

Kapcsolatépítés:

  • A meglevő kapcsolatainkra tudunk csak támaszkodni, hiszen kevés új embert sikerült így online.
  • Az egyetemi élet egyik legfontosabb és talán leghasznosabb része a kapcsolat építés, barátok szerzése. Nem is kell mondanunk, hogy ez a része az egyetemi életnek szinte teljesen redukálódott. Ugyan év elején volt egy két kisebb össze jövetel a szakon tanulók között, azonban annak se lett túl jó vége.
  • A PTE-s közgazdaságtan hallgatók számára ikonikus közgázszerdát se volt még esélyünk megismerni, de legalább több agysejtünk megmarad a következő évekre.
  • A gólyatábor pótolhatatlan élményét is elvette tőlünk a Covid.

Mindennapi rutin felborulása:

  • Szinte minden nap más időpontban kezdődnek az órák ezért, a napi rutinunk már a kezdetén eltér a középiskolástól.
  • Az idő beosztását nehezebb meghatározni ebben a rendszerben.
  • Pozitívum, hogy nem kell korán kelnünk, annyira, mint amikor jelenléti oktatás van.
  • Az egész napos passzív életmód miatt legyengül az izomzatunk, és a szervezetünk.

 

Ezeken túl számos más dologra is hatással voltak az intézkedések:

  • Több szabadidőnk van, de a szociális életet ez szinte teljesen elvette tőlünk.
  • Úgy vagyunk egyetemisták, hogy szinte nem is voltunk a kar épületében.
  • A vizsgázás a legtöbb hallgató számára, így lényegesen könnyebb, hiszen könnyebben teszünk így „előnyökre” szert, mint jelenléti vizsgázáskor.

Sziasztok, Áron vagyok és elmesélek nektek egy nem túl izgalmas, ám annál hasznosabb történetet, aminek a tanulsága még nektek is jól jöhet.

Velem a legemlékezetesebb eset, az első félévben, mikroökonómia zh-n történt. Papíron le kellett vezetnünk a feladatokat, majd azt feltölteni a Moodle rendszerbe. Az egyik feladatomat gond nélkül feltöltöttem, azonban ezután a rendszer megadta magát és kidobott, pedig volt még majdnem egy percem a feltöltésre. Ezután ráírtam a tanáromra emailben, és elküldtem neki a hiányzó feladatokat. (Ezúton is szeretném neki megköszönni, hogy beszámította őket, hiszen tudom, hogy több tanár is volt, aki ugyanennél a zh-nál nem így járt el.) Ezután teljesen megnyugodtam, egészen addig amíg fel nem kerültek az eredmények, és észre nem vettem, hogy megbuktam. Szerencsére az Excel táblázatban olyan részletes volt az eredmények közlése, hogy látszott ki hány feladatot adott be. Én láttam, hogy eggyel kevesebb van odaírva, mint amennyit beadtam! Gyorsan ráírtam a tanáromra megint, hogy azt is beleszámította-e, amit a Moodle-be töltöttem fel. Kiderült, hogy csak azokat nézte, amik az emailben voltak, ám volt olyan humánus, hogy ezután megnézte a Moodle-t is, és az ott megszerzett pontokkal, ha nem is a legjobb eredménnyel, de átmentem a zh-n.

Tanulság mindenkinek, válasszatok kedves tanárt, és ha így jártok, mint én ebben a történetben, akkor mindent küldjetek el, ne csak azt, amit nem tudtatok feltölteni. Sajnálom, hogy nem tudtam izgalmasabb történettel szolgálni nektek, de ebben az online oktatásban nekem már az is egy izgalmi faktor, ha véletlenül bekapcsolom a mikrofonomat, és nem tudom kikapcsolni egyből mert laggol a Teams a bekapcsolt OBS felvétel miatt. 

 Sziasztok, Kati vagyok.
 Szerintem a távoktatásnak is ugyanúgy meg vannak az anekdotái mint a régi, jól bevált jelenléti oktatásnak is. Többek között a táblánál feleléshez hasonló stresszhelyzeteket okoz amikor például pont egy fontos zh alatt megy el otthon az interneted. Ezek mellett megszokott már, hogy több kellemetlen vagy vicces helyzetet szül a technika ördöge. Velem is megesett az első félév kezdetekor, hogy a testvérem régi mikrofonos fülhallgatóját használtam egy reggeli órán és elfelejtettem lenémítani magam az órára való belépéskor, majd kimentem a konyhába a kávémért és visszatérésem után a chatfalat olvasva realizálódott bennem hogy a mikrofonom több csoporttársamnak okozott reggeli dobhártya beszakadást kibírhatatlanul hangos zúgással.. ezután sűrű bocsánatkérés közepette, a többiek örömére sikerült lenémítanom magam.
De előfordult, hogy egy kevésbé érdekes óra alatt azt beszélgettük a többiekkel a közös messenger csoportunkban, hogy ha minden alkalommal innánk egy felest, amikor a tanár laptopjáról 2 percenként lecsatlakozik a pendirve-ja (amiről az előadást tartotta), akkor mennyire lennénk illuminált állapotban az óra végére.

A távoktatás számos pozitívuma ellenére várjuk, hogy elkezdődjön a jelenléti oktatás, hogy mi is el tudjuk kezdeni az igazi egyetemi életünket.

Szólj hozzá